søndag den 17. februar 2013

Farrow Wrap

Jeg har fået en Farrow Wrap til at bruge på underbenet udenpå natbandagen, da jeg ikke synes, denne giver nok i sig selv, heller ikke selvom jeg har yderstrømpen på – den der hedder en jacket.
En Farrow Wrap er en slags bandage som består af et antal strimler som er samlet på midten, og man lukker om benet med velcro. Den ser sådan her ud:


I den allerførste tid efter jeg blev diagnostiseret havde jeg et lignende produkt, det var fra en anden producent og hed CircAid. Anyway, nu har jeg så fået denne her, og jeg har sovet med den i tre nætter. Der er helt klart forskel at se, mit ben er slankere når jeg tager bandagen af. Den, jeg har, dækker fra ankel til knæ, hvilket jo er godt, men knæet får så ikke ekstra kompression. I aftes lagde jeg derfor en enkelt rulle kortstræksbandage om knæet inden jeg tog Farrow Wrap’en på og det rykkede! Fint, fint ben her til morgen. Jeg glæder mig til at se, hvordan den kommende tid kommer til at ses på mit ben.
Det er godt nok lidt omstændigt at tage mit natarrangement på, synes jeg. Dog er det slet ikke at sammenligne med en fuld bandagering, men en "slip-on" løsning er det heller ikke just mere. Først lægger jeg nogle skumpelotter strategiske steder for at lægge ekstra tryk på forfoden og knoglerne på siden af fodleddet, så skal selve bandagen på (Jovipak’en), så yderstrømpen, så en rulle om knæet og tilsidst den nye Farrow Wrap. Det tager måske fem minutter, hvor en bandagering tager ca. tyve minutter for mig, vil jeg tro, så der er alligevel sparet noget.

På billedet herunder har jeg hele balladen på. Jeg er helt utroligt trykfølsom på knoglerne på siden af forfoden, derfor går den sorte yderstrømpe (jacket) ikke helt ud på foden, bandagisten har kortet den af. Det er ikke optimalt i forhold til at der jo helst skal være tryk på foden også, så derfor lægger jeg nogle pelottter på forfoden, inde under natbandagen, det fungerer nogenlunde. Jeg bruger min Easy-Slide til det (ikke de små, der følger med strømperne, men de store, man kan købe hos bandagister).


Jeg har vist aldrig fået skrevet om den seneste natbandage, jeg fik. Det er en Jovipak igen, men den nye er længere og går altså op om hoften. Det sidste halve års tid har jeg døjet lidt med en udbuling over strømpekanten, og den nye natbandage afhjælper i nogen grad dette.

Det er en skøn weekend, dette her. En ikke ubetydelig del af den foregår i min sofa bevæbnet med Mad Men og Tiramisu fra min fødselsdag, som jeg havde i fryseren.

Ting, jeg glæder mig til:

  • Bagekursus som jeg fik i fødselsdagsgave, det bliver bare så godt.
  • Ebi-hapserne, jeg snart skal spise på Sticks & Sushi.
  • Koncert med Bo Kaspers Orkester. Ja, jeg begyndte på dette indlæg for noget tid siden, og nu har jeg været til koncerten, det var bare rigtigt godt. De er og bliver yndlingssvenskerne. Hvis du vil, kan du høre et par numre med dem her og her og særligt her. Og her, kunne blive ved :-)
Det var alt fra mig i dag. Nogen af os ses jo snart til hygge og dejlig mad, det glæder jeg mig også til. Der er en enkelt ledig plads, hvis nogen er interesseret i at joine os fem, der er tilmeldt. Skriv til mig på lymfeblogger@gmail.com

2 kommentarer:

  1. Kære Birgitte, tusind tak for din søde kommentar!
    Hmm, tja, jeg er OK glad for min Farrow Wrap, men løsningen er ikke optimal, synes jeg. Jeg bruger det dog hver nat. Som et supplement til alt det på billedet er jeg begyndt også at lægge en rulle om foden, kun ganske let, for at give en lille smule kompression der også.
    Fodtøj er et mareridt for mig! Jeg bruger tåkappe, og dens tykkelse gør at tæernes samlede areal bliver temmelig bredt og jeg derfor ikke kan bruge mine gamle sko. At jeg har pelotter syet ind i strømpen omkring fodleddet gør heller ikke skosituationen bedre. Jeg synes dog, livet er blevet lidt lettere efter jeg er begyndt at købe sko i to forskellige størrelser, én til den gode fod, én til den dårlige. Det fungerer OK, dog er udvalget af sko jo stadig begrænset - ingen "fine" sko og lange støvler til mig :-(
    Til vandreturen vil jeg anbefale dig at købe to størrelser, det er så vigtigt, at de sidder godt, især på lymfebenet. Gå efter noget blødt, let og fleksibelt og med bred forfod. Se evt. de indlæg jeg skrev, da jeg selv skulle købe forud for min vandretur i Spanien sidste år. Køb dem hellere for store end for små, da fødderne vokser, når man vandrer. Pas meget på din hud, jeg fik mange vabler mellem tæerne pga. friktionen mellem tåkappen og huden.
    Kærlig hilsen
    E

    SvarSlet
  2. Hej igen, Birgitte,
    tak for update på lejrskolen – rigtigt godt at høre, at det gik godt.
    Jeg synes, du er cool for at gå i shorts og nederdel. Det kan jeg simpelt hen ikke få mig selv til :-(
    Fedt, at du er begyndt at spille tennis :-)
    Ja, maxi kjoler er et hit, jeg har også et par stykker, og også maxi skirts, altså lange nederdele. De er dog lidt besværlige at cykle med, men skidt med det.
    Tak fordi, du læser med og kommenterer :-)
    Kærlig hilsen.

    SvarSlet

Skriv en kommentar, jeg bli'r så glad :-)