lørdag den 9. oktober 2010

Lymfeyoga

En læser nævner i en kommentar Lymfeyoga, og spørger om jeg har prøvet. Det har jeg ikke, men jeg synes, det lyder rigtigt interessant. Lymfødemterapeut Liselotte Thernøe, som er underviseren, skriver:

I lymfeyogaen har vi fokus på åndedrættet i øvelserne, – skiftet mellem indånding og udånding skaber et vekslende tryk omkring det centrale lymfesystem, der hermed tømmes og forberedes på at modtage lymfe fra ben og arme. En dyb vejrtrækning stimulerer endvidere overgangen mellem lymfe- og venesystemet, således at kroppen kan skille sig af med den overskydende væske gennem nyrer og urinveje.
Stræk og ”muskelpumper” i øvelserne stimulerer det perifere lymfesystem til at optage lymfevæsken og transportere det videre.
Vi arbejder med stående, siddende og liggende yogaøvelser, ”asanas”, samt vejrtrækningsøvelser, ”pranayamas”.


Det vil jeg prøve når jeg er hjemme igen fra min rejse, og så vil jeg naturligvis skrive om det. Det kunne være interessant at høre, om andre har erfaringer med dette, så læg meget gerne en kommentar, hvis du har.
Undervisningen er både for mænd og kvinder, og den foregår på Amager. Man kan se mere på Dalyfos hjemmeside under "Aktiviteter".

2 kommentarer:

  1. Jeg syntes simpelthen du er så sej og jeg ved simpelthen ikke hvor du henter dit overskud fra . Du må simpelthen have en kæmpe baglang som støtter op omkring dig. Ellers er du bare råsej. Hvad laver du egentlig af arbejde og hvor er det du skal hen på den der rejse.
    Hilsen karin

    SvarSlet
  2. Mange tak [rødmer] :-)
    Min lillebror, og især min far og min ven i Australien bakker aktivt op omkring mit projekt og min blog, det giver jo lidt motivation. Ellers er det håbet om bedring samt ønsket om måske at kunne hjælpe andre der er/har været lige så fortvivlede som jeg selv, der er drivkraften. Min mission med bloggen er til dels at skaffe mig selv viden og erfaringer, da jeg ikke kender andre med Lymfødem, men også for at prøve at skabe en slags forum, hvor alle kan udveksle erfaringer og støtte, og dermed hjælpe sig selv og hinanden.
    Min rejse går til Thailand og Laos. Jeg skal rejse rundt i en måned, og jeg glæder mig rigtigt meget. Det er 10 år siden, jeg var der sidst, så der er nok sket lidt. Jeg regner med at skrive lidt på bloggen undervejs.
    Kærlig hilsen

    SvarSlet

Skriv en kommentar, jeg bli'r så glad :-)