mandag den 18. oktober 2010

Om at flyve med Lymfødem

Inden så længe skal jeg ud på en lang flyvetur. Der er tale om næsten 10 timer, og jeg er bekymret for, hvordan det mon skal gå med benet. Siden jeg fik lymfødem har jeg kun fløjet den korte tur til London, og det gik fint, men dette er jo noget andet. Jeg er bange for, at det hæver helt vildt op, at jeg får en blodprop i benet eller andet. Skal jeg sige til personalet at jeg har Lymfødem, bare hvis nu? Min fysioterapeut anbefaler mig at lægge en lille bandage udenpå strømpen til flyveturen og desuden sørge for at få bevæget mig. Er der nogen derude, der har yderligere tips eller beroligende ord?

2 kommentarer:

  1. Hei! Så kjekt å kunne se frem til en slik tur!!

    Forstår du har tanker rundt det å fly med lymfødem. Jeg har ikke flydd så lenge som det du skal gjøre, men har flere ganger tatt fly i 5,5 timer. Det har gått helt fint !! :)

    Jeg har også noen ganger hatt litt ekstra bandasje utenpå kompresjonsstrømpen. De første gangene jeg tok fly med mitt lymfe ben hadde jeg alltid bandasje utenpå. De siste gangene har jeg ikke hatt på. Men nå kjenner jeg foten min veldig godt etterhvert..

    Jeg reserverer om mulig flysete slik at jeg får sitte ut mot midtgangen. Og da på den siden av flyet slik at jeg får lymfefoten min ut mot midtgangen. På denne måten kan jeg strekke foten min helt ut og jeg får bevegen den fritt. Prøver også å drikke mye vann, det er godt både for foten, samt at en ofte får en anledning til å reise seg opp for å gå på toalettet :)

    Nå vet jeg ikke om du har vært på ferie i varmere land etter du fekk lymfødem, men noe jeg alltid har med meg er Compeed plaster. Dette er et ekstra tykk plaster. Kompresjonsstrømen min kan gnage /irritere bak kneet og på ankelen dersom det blir fuktig og varmt. Dette plasteret hjelper meg mot sår og irritasjon på huden som kan oppstå på desse utsatte områdene.

    Ønsker deg en riktig god tur!! Håper det går fint på flyturen.

    :)

    SvarSlet
  2. Hej Krista,
    Mange tak for dine tips, det er bare super!
    Jeg har ikke rejst i varme lande siden jeg fik Lymfødem, men den forgangne sommer var meget varm her, og da kunne strømpen godt gnave, så jeg vil følge dit råd om Compeed.
    Jeg vil også stå forrest i check-in køen for at få en god plads til mig og mit lymfeben :-)
    Kærlig hilsen

    SvarSlet

Skriv en kommentar, jeg bli'r så glad :-)